Generic selectors
Studio N
Wydarzenia

Wycieczka turystyczno – krajoznawcza

Uczestnicy Ośrodka Wsparcia Seniora w Integracji z Młodzieżą w Woli Zabierzowskiej brali udział w trzydniowej wycieczce, poznając historię, kulturę i zwyczaje mieszkańców Podhala.

15 czerwca w godzinach południowych tuz po procesji Bożego Ciała, wyruszyliśmy z Domu Kultury w Woli Zabierzowskiej do Murzasichle, tu bowiem mieliśmy bazę hotelową pensjonacie ,,Willa pod Tatrami”. Widoki z okien pensjonatu zachwycały wszystkich, szczyt Tatr mieliśmy w zasięgu dłoni. Najbardziej fascynujące nas zjawisko to podziwianie zachodu słońca z bacówki, piekąc kiełbaski na specjalnym ruszczcie śpiewają przy akompaniamencie akordeonu wszyscy świetnie się bawili do późnych godzin nocnych. Po powrocie do hotelu bardziej odważni próbowali swoich możliwości w hotelowym basenie.

W piątkowy poranek tuz po śniadaniu, podzieliliśmy się na dwie grupy: osoby którym stan fizyczny pozwalał wybrały się na wyprawę nad Morskie Oko, natomiast grupa o mniejszej kondycji fizycznej udała się do zwiedzania Zakopanego. Najbardziej emocjonujący dla uczestników był wyjazd na Wielką Krokwię, nie ukrywano pewnego niepokoju i strachu, biorąc po uwagę że uczestnicy wycieczki to w większości osoby 70+,, Wszystkim szczęśliwie udało się dotrzeć na szczyt kolejką i podziwiać panoramę Zakopanego. Kolejnym punktem było Muzeum Stylu Zakopiańskiego im. Stanisław Witkiewicza ,,Willa Koliba” . Jak podają źródła etnograficzne jest to jedyny w Polsce obiekt w którym można podziwiać zdobnictwo w budownictwie i kształtowanie się narodowego stylu górali podhalańskich. Następnie spacerkiem przez Krupówki dotarliśmy do Tatrzańskiego Muzeum Narodowego. Ten obiekt również został zaprojektowany według koncepcji Stanisław Witkiewicza, tutaj mogliśmy podziwiać pięknie zdobione stroje ludowe, narzędzia używane w życiu codziennym. Dużo informacji o tym jak wielka rolę przywiązywano tradycji ludowej i pomimo wielu trudności udało się kontynuować działalność Muzeum które zachowało zbiory . Wieczorem na podsumowanie szklaku architektury drewnianej Zakopanego, cała grupa uczestniczyła we mszy świętej w pięknej Kaplicy pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa na Jaszczurówce. Obiekt ten również powstał według projektu Witkiewicza.

Pełni wrażeń wieczorem udaliśmy się do ,,góralskiej chałupy” ta wykonana w nowoczesnym stylu z multimedialnymi nowinkami pokazała nam obraz współczesnej kultury podhalańskiej.

Następnego dnia, aura już nie pozwalała na wyprawę tatrzańskimi ścieżkami, jednak nie przeszkodziło nam to w dalszym poznawaniu historii i kultury. Na naszej trasie było Sanktuarium w Ludźmierzu, a następnie Rabka Zdrój gdzie zwiedzaliśmy muzeum Górali i Zbójników. Oprócz informacji od przewodnika, można było sięgnąć do zbiorów multimedialnych, ciekawa historia i zlepek różnych kultur to specyfika tego muzeum. Głównie jednak górali i karpackich zbójników. Po przejściu całej trasy uczestnicy otrzymywali Odznakę Tropiciela Zbójników.

W drugiej części przygody, zafascynowani witrażami i obrazami na szkle mogliśmy wykazać się swoimi zdolnościami artystycznymi, w zależności od możliwości i odwagi. Podczas warsztatów powstały piękne widoki na szkle malowane ptaszki i zdobione ciupagi.

Na zakończenie naszej wyprawy udaliśmy się do Rabczańskiego Amfiteatru gdzie odbywał się Karpacki Festiwal Dziecięcych Zespołów Regionalnych z udziałem zespoły z Serbii i Macedonii, „Majeranki”. Wystawiono również spektakl „Pinokio” w wykonaniu Rodziców Przedszkolaków z Chabówki.

Tym bardzo regionalnym akcentem zakończyliśmy naszą podróż po Podhalu, w późnych godzinach wieczornych udaliśmy się w drogę powrotną.
Pozostaje nam podziękować Panu Burmistrzowi i Stowarzyszeniu ,,Pomoc Bliźniemu” w Niepołomicach za wsparcie finansowe dzięki któremu bez ograniczeń wiekowych w świetnej atmosferze mogą odbywać się takie wspaniałe wycieki integracyjne.