W ostatnich dniach sierpnia Zespół Pieśni i Tańca Zagórzanie kolejny raz skierował swoje kroki na półwysep bałkański. Tym razem celem wyprawy były piękna Czarnogóra i słoneczna Albania, a celem wyjazdu było uczestnictwo w międzynarodowym festiwalu folklorystycznym oraz promocja polskiej kultury ludowej.

Zmierzając do miejsca docelowego, którym było miasto Durres zatrzymaliśmy się w urokliwym czarnogórskim Ulcinji, gdzie mieliśmy chwilę na zregenerowanie sił po długiej podróży. Skaliste wybrzeże porośnięte roślinnością, urzekające zatoczki, ciekawa starówka i zabytkowe wąskie uliczki nadają temu miejscu wspaniały klimat. Spacerując lub przemieszczając się na skuterach, poznawaliśmy piękno tego miejsca.

Durres, jedno z najstarszych i największych miast albańskich stanowiło cel naszej podróży. Po dotarciu na miejsce i  zakwaterowaniu w hotelu, pobyt rozpoczęliśmy od udania się na zwiedzanie albańskiej riwiery. Nadmorska promenada, piaszczyste hotelowa plaże i Adriatyk były na wyciągnięcie ręki od pierwszych chwil pobytu, z czego nie omieszkaliśmy korzystać. Natomiast wieczorami realizowaliśmy zadania festiwalowe. Już następnego dnia poprzez krótkie prezentacje taneczne daliśmy próbkę naszych umiejętności na hotelowym tarasie, wspólnie z dziewięcioma innymi zespołami. Licznie zgromadzeni goście hotelowi, a szczególnie nasi rodacy byli zachwyceni występami. Piękne krakowianki i krakowiacy chętnie służyli swoim wizerunkiem do wakacyjnych zdjęć.

Kolejny wieczór po kolacji był czasem głównego koncertu festiwalowego. Z centrum Durres malowniczym korowodem, przy dźwiękach kapeli i ze śpiewem na ustach wszystkie uczestniczące w festiwalu zespoły przeszły ulicami miasta do miejsca występów. Tańczyliśmy na pięknym, głównym placu w  Durres, przed  licznie zgromadzoną publicznością.

W festiwalu uczestniczyło dziewięć zespołów z Czarnogóry, Albanii, Bułgarii, Rumunii, Chorwacji oraz nasi rodacy z Podegrodzia i Nawojowej. Zespół Pieśni i Tańca Zagórzanie zaprezentował suitę krakowską – melodie i tańce regionu krakowskiego. Piękne stroje oraz żywiołowe tańce oczarowały zebraną międzynarodową publiczność.

Nasz pobyt w Albanii wykorzystaliśmy również do poznawania kultury tego kraju. Wraz z przewodnikiem udaliśmy się do oddalonej o 50 km Kruje – malowniczo położonej w górach pierwszej stolicy kraju, a obecnie jednej z najbardziej znanych miejscowości turystycznych centralnej Albanii. Niesamowita historia oraz niezwykły urok miasta sprawiły, że jest ono potocznie nazywane albańskim Krakowem. Zwiedziliśmy zamek, w którym znajduje się muzeum Skanderbega – bohatera narodowego, spacerowaliśmy uroczymi starymi uliczkami, przeszliśmy przez turecki bazar wypełniony lokalnymi pamiątkami, tradycyjnym rękodziełem i starociami.

Ostatni dzień pobytu nad Adriatykiem przeznaczyliśmy na odpoczynek i plażowanie.  Tak naładowani pozytywną energią udaliśmy się w  drogę powrotną do Polski z nadzieją, że w przyszłym roku znowu ruszymy promować polską kulturę poza granicami kraju.